bruce goldsmith design

ADAM EN/LTF-A

BEZPIECZEŃSTWO W KOLORACH

DLA KOGO?

Każdy rodzic zna to głębokie, nerwowe uczucie w żołądku, kiedy jego dzieci po raz pierwszy opuszczają gniazdo. Tyr - syn Bruce'a niedawno uczył się latać. Gunnar i Freyja niedługo również zaczną. Bruce wierzy, że wykonał najlepszą możliwą pracę dając im narzędzia zarówno w kwestiach społecznych - wychowania, jaki i latania. Przekonany jest, że instruktorzy mają takie same odczucia w stosunku do swoich uczniów.

Intencją Bruce'a było to, by jego dzieci, instruktorzy, czy ktokolwiek latający na paralotniach nie musiał martwić się o to, jak będzie reagować ich paralotnia, więc zaprojektował skrzydło Adam EN-A. Jest ono wystarczająco lekkie dla małej Freyj'i by była w stanie nieść ją w góry, a do tego wystarczająco wytrzymała dla chłopców.

KOLORYSTYKA

Galeria

Charakterystyka

Adam jest skrzydłem certyfikowanym w kategorii EN/LTF-A, zaprojektowanym dla początkujących i pilotów rekreacyjnych. Wytrzymała tkanina Dominico D30, tworzy 34 udoskonalone cele, składające się w bezpieczną, 4,8 kilogramową paralotnię. Bruce jest przekonany, że gładkie panele i niezdeformowane żebra dają stabilność jego paralotniom, więc zaprojektował Adam'a w oparciu o jego autorską technologię Cord Cut Billow (CCB). Przez dodanie CCB na na górnej powierzchni krawędzi natarcia trójwymiarowe wybrzuszenie owija się wokół żebra nie deformując go. Jest to piewsza paralotnia tego poziomu, w której Bruce zastosował mini-żeberka na krawędzi spływu. Normalnie w paralotniach z dużymi celami nie ma miniżeber, co powoduje duże wybrzuszenie w pobliżu krawędzi spływu. W takiej sytuacji po użyciu hamulca dochodzi do deformacji profilu. Mini-żeberka redukują wybrzuszenia na krawędzi spływu, powodują, że paralonia jest bardzej czuła na sterówki i ma czystsze załamanie krawędzi spływu po ich użyciu. Adam dostępny jest w wielu kolorach. Uważamy, że bycie widocznym dla innych zarówno w powietrzu, jak i na ziemi daje dodatkowe poczucie bezpieczeństwa zarówna dla instruktorów jak i świerzych pilotów. Jasne kolory pomagają.

UWAGI BRUCE'A

Projektowałem paralotnie od 1990 roku i jest to najlepsze skrzydło EN-A jakie kiedykolwiek stworzyłem. W tamtych czasach skrzydło Black Magic DHV-1 było zaprojekowane na podstawie prostego spadachronu, bez podpartych cell, z kwadratowymi otworami na krawędzi natarcia. To działało, ale wymagało udoskonalenia.

Przez te wszystkie lata przebyliśmy długą drogę. CCB i mini-żeberka tworzą dobrze dopasowane cele, celle są wspierane ukośnymi żebrami, taśmy łączące żebra dają czystą dolnąpowierzchnię. Cała ta nowa technologia znacznie poprawiła bezpieczeństwo i osiągi skrzydeł dla początkujących.

Przekonany jestem, że Adam do najlepsze połączenie prostoty i technologii. Startuje się nim naprawdę łatwo, lata za ręką i ma najwyższą możliwą ocenę bezpieczeństwa. Pozwolłbym nawet moim dzieciom na latanie na nim.

Dane Techniczne

ADAM

S

M

ML

L

 
Skala 0,94 1 1.05 1,10
Powierzchnia w rzucie 18,56 21,00 23,15 25,41
Powierzchnia w rozłożeniu 22,09 25,00 27,56 30,25
Waga (bez worka) 4,3 4,9 5,4 5,9 kg
Całkowita długość lin 243 275 303 333 m
Wysokość podwieszenia 6,30 6,67 7,00 7,80 m
Liczba lin głównych 3/4/3 A/B/C
Komory 34
Wydłużenie w rozłożeniu 4,465
Wydłużenie w rzucie 3,22
Cięciwa 2,82 3,00 3,14 3,22 m
Rozpiętość w rozłożeniu 9,96 10,59 11,12 11,65 m
Rozpiętość w rzucie 7,73 8,22 8,64 9,05 m
Masa startowa 55-75 70-95 90-110 105-130 kg
Prędkość trymowa 38 km/h
Prędkość maksymalna 50 km/h
Minimalne opadanie 1,0 m/s
Doskonałość 8,0
Certyfikat EN/LTF-A

Cechy konstrukcyjne

ccb cord cut billow

CCB - Cord Cut Billow został opracowany w celu poprawy jakości górnej powierzchni, zmniejszenia siły oporu i poprawienia aerodynamicznych cech paralotni. CCB składa się zasadniczo z dodatkowych paneli tkaniny na górnym poszyciu, które dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu i położeniu zmniejszają efektu nadęcia (tzw. baloningu, ang. ballooning) krawędzi natarcia napełnionego skrzydła.

System ten znacząco redukuje na górnej powierzchni skrzydła biegnące wzdłuż żeber zmarszczki. Niedoskonałości górnej powierzchni nie dotyczą tylko jej, bowiem wpływają również bezpośrednio na żebra, przyczyniając się do odkształceń profilu i redukcję stabilności użebrowania skrzydła.

CCB przynosi ogólną poprawę osiągów i większą stabilność czaszy. Jest to znaczący krok naprzód w konstrukcjach paralotniowych.

Adam został skonstruowany w opariu o lekkie, ale wytrzymałe materiały i waży jedynie 4,8 kg,
plastic noseWzmocniona plastikowymi, elastycznymi rdzeniami krawędź natarcia w porównaniu do tradycyjnego mylarowego wzmocnienia, przyczynia się do zmniejszenia masy i wydłużenia żywotności paralotni. Każdy 2mm plastikowy rdzeń ma swoją własną kieszeń, tuż za szwem na górnej powierzchni, dając bardziej solidną konstrukcję, niż w przypadku wstawienia plastikowego rdzenia bezpośrednio do zewnętrznego szwu (przejście żebro-poszycie). Dodatkowo poprawia to napełnianie się skrzydła, a także penetrację wznoszącego sie powietrza.
elliptical cell openingsEliptyczne wloty powietrza dają lepsze rozłożenie napięcia dolnej powierzchni, co z kolei przyczynia się do płynnego napełniania się czaszy, a także progresywne ponowne napełnienie się czaszy po podwinięciu.
Adam w rozmiarze M wykorzystuje łącznie 299 metrów lin.
Zlokalizowane na krawędzi spływu, tworzą cienszy spływ, z mniejszym wybrzuszeniem materiału, co wpływa na czułość sterowania.

Materiały

BGD w swoich paralotniach stosuje wyłącznie najlepsze, najwyższej jakości materiały.

 

Górna powierzchnia: Dominico D30
Dolna powierzchnia: Dominico D30
Struktura wewnętrzna: Dominico D30 DFM
Wzmocnienie natarcia: Plastikowe rdzenie 2,3mm i 2,7 mm
Taśmy nośne: 20 mm czarna plecionka nylonowa
Bloczki: Sprenger HS
Galeria górna: Liros DSL 70
Galeria środkowa: Liros TSL 140
Liny nośne: Liros TSL 220 + 280
Sterówki: Liros DSL 70