bruce goldsmith design

LUNA PPG - DGAC

DLA KOGO?

LUNA jest skrzydłem, które zabierze pilotów od pierwszych lotów do zawodów. Samostateczny profil Luny tworzy prostą równowagę pomiędzy prędkością, a wydajnością, co czyni to skrzydło idealnym wyborem do odkywania świata z powietrza.

KOLORYSTYKA

Galeria

Charakterystyka

Zaprojektowana przez Bruce'a Luna jest skrzydłem przeznaczonym do lotów z napędem, w którym zastowowaliśmy CCB (Cord Cut Billow) na krawędzi natarcia. Pomga to utrzymać perfekcyjny kształt profilu samostatecznego, przyczyniając się do stabilności skrzydła w pełnym zakresie prędkości. 

W projekowaniu skrzydła LUNA, skupiono się na łatwym napełnianiu, dającej dużą przyjemność manewrowości, stabilności i prędkości maksymalnej. Jest to świetna kombinacja dla skrzydła napędowego.

UWAGI BRUCE'A

Moim celem było zroienie skrzydła, którym łatwo się startuje i ma krótki rozbieg, będąc jednocześnie szybkim i stabilnym podczas przelotów.

Z powierzchnią 27 m2 w rozłożeniu, zaprojektowałem Lunę jako stosunkowo duże skrzydło, z profilem samostatecznym z długimi trymerami. 

Po miesiącach testowania i rozwoju konstrukcji, doszliśmy do przekonania, że relatywnie duża powierzchnia skrzydła daje bardzo szybko siłę nośną, a z odpuszczonymi trymerami Luna osiąga doskołałą stabilność na prędkości. Z napędem - jest to po prostu łatwe do latania skrzydło.

Dane Techniczne

LUNA

22

27

 
Skala 0,91 1,00
Powierzchnia w rzucie 19,08 22,75
Powierzchnia w rozłożeniu 22,00 26,70
Waga (bez worka) 5,6 6,3 kg
Wysokość podwieszenia 6,400 7,005 m
Liczba lin głównych 3/4/3/2 A/B/C
Komory 52
Wydłużenie w rozłożeniu 5,35
Cięciwa 2,28 2,73 m
Rozpiętość w rozłożeniu 10,85 11,95 m
Rozpiętość w rzucie 8,64 9,52 m
Masa startowa (lot swobodny) 60-85 80-105 kg
Masa startowa (lot PPG) 80-130 105-145 kg
Prędkość trymowa 39-55 km/h
Prędkość maksymalna 65 km/h
Minimalne opadanie 1,1 m/s
Doskonałość 9
Certyfikat DGAC

Cechy konstrukcyjne

ccb cord cut billow

CCB - Cord Cut Billow został opracowany w celu poprawy jakości górnej powierzchni, zmniejszenia siły oporu i poprawienia aerodynamicznych cech paralotni. CCB składa się zasadniczo z dodatkowych paneli tkaniny na górnym poszyciu, które dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu i położeniu zmniejszają efektu nadęcia (tzw. baloningu, ang. ballooning) krawędzi natarcia napełnionego skrzydła.

System ten znacząco redukuje na górnej powierzchni skrzydła biegnące wzdłuż żeber zmarszczki. Niedoskonałości górnej powierzchni nie dotyczą tylko jej, bowiem wpływają również bezpośrednio na żebra, przyczyniając się do odkształceń profilu i redukcję stabilności użebrowania skrzydła.

CCB przynosi ogólną poprawę osiągów i większą stabilność czaszy. Jest to znaczący krok naprzód w konstrukcjach paralotniowych.

W celu zwiększenia stabilności przy wyższych prędkościach, w profilu skrzydła zastosowaliśmy delikatną sekcję samostateczną.
plastic noseWzmocniona plastikowymi, elastycznymi rdzeniami krawędź natarcia w porównaniu do tradycyjnego mylarowego wzmocnienia, przyczynia się do zmniejszenia masy i wydłużenia żywotności paralotni. Każdy 2mm plastikowy rdzeń ma swoją własną kieszeń, tuż za szwem na górnej powierzchni, dając bardziej solidną konstrukcję, niż w przypadku wstawienia plastikowego rdzenia bezpośrednio do zewnętrznego szwu (przejście żebro-poszycie).
elliptical cell openingsEliptyczne wloty powietrza dają lepsze rozłożenie napięcia dolnej powierzchni, co z kolei przyczynia się do płynnego napełniania się czaszy, a także progresywne ponowne napełnienie się czaszy po podwinięciu.
Taśmy z trymerami o dodatnich i ujemnych nastawach dają skrzydłu bardzo szeroki użyteczny zakres prędkości
Dodatkowe sterówki do sterowania stabilami. Bardzo efektywne do szybkiego wykonywania zwrotów, także podczas szybkiego lotu.
balanced pitch reactionsProfil skrzydła został starannie dobrany, aby zapewnić tylko prawidłowe reakcje paralotni, tak by od początku wzbudzała ona pewność. Jeśli w wyniku turbulencji skrzydło odchyli się do tyłu, to łagodnie powróci na właściwą pozycję - nad głowę pilota. Analogicznie będzie w sytuacji, gdy skrzydło wystrzeli przed pilota. Podjęliśmy wiele trudu, aby uzyskać tą właściwą równowagę.

Materiały

BGD w swoich paralotniach stosuje wyłącznie najlepsze, najwyższej jakości materiały.

 

Górna powierzchnia: Porcher Evolution 45 9092-E85A 45g/m2
Porcher 9017-E38A soft 40g/m2
Dolna powierzchnia: Dominico N20 DMF 34g/m2
Struktura wewnętrzna: Dominico D30 DFM i Dominico N20
Wzmocnienie natarcia: Plastikowe rdzenie 2,5mm i 2,0 mm
Taśmy nośne: 20 mm czarna plecionka nylonowa
Bloczki: Sprenger HS
Galeria górna: Liros DSL 70
Galeria środkowa: Liros TSL 140
Liny nośne: Liros TSL 220 + 280
Sterówki: Liros DSL 70 + DSL 350