bruce goldsmith design

DUAL TANDEM PPG

DLA KOGO?

Żyjesz paralotniarstwem napędowym? Poddałeś się już w staraniach by wyjaśnić przyjaciołom i rodzinie jakie to uczucie i teraz chciałbyś zaoferować im lot w tandemie? Stało się to przedsięwzięciem zarobkowym lub po prostu jest to dodatek do latania solo? Skrzydło tandemowe DUAL PPG zostało zrobione właśnie dla Ciebie.

DUALzostał zaprojektowany dla komercyjnych, ale także dla hobbystycznych pilotów tandemowych, którzy używają swojej paralotni jako narzędzia mającego dać paralotniowe doświadczenie ich pasażerom. Uważamy, że paralotniarstwo zapewnia niesamowite uczucia z lotu - ta paralotnia jest przeznaczona do dzielenia się nimi z innymi. 

DUAL przeznaczony jest dla pilotów, którzy chcą skrzydła zaachowującego się i dającego w locie odczucia takie jak na skrzyłach jednosobowych.

Galeria

Charakterystyka

Dual jest paralotnią tandemową mieszczącą się w ramach certyfikatu zarówno DGAC jaki i EN B, zaprojektowaną przez Bruce'a specjalnie po to by móc dzielić się frajdą z latania z innymi. Z jedym rozmiarem - 40m2 w rozłożeniu i przedziałem wagowym od 120 do 240 kg jest idealnym rozmiarem dla lekkiej trajki tandemowej lub napędu tandemowego.

W celu poprawy stabilności i osiągów - w konstrukcji krawędzi natarcia tego skrzydła zastowowaliśmy CCB (Cord Cut Billow). Dual wyposażony jest w trymery, które tworzą delikatny profil samostateczny, tak więc piloci mogą dostosować za ich pomocą prędość i charakterystykę lotu.

UWAGI BRUCE'A

Do powstania DUAL'a, w napędowym lataniu tandemowycm nie czułem wystarczającej kontroli nad skrzydłem, zwłaszcza podczas skręcania. Uważam, że to dlatego, że skrzydło tandemowe jest zazwyczaj szybsze, posiada więcej energii i bezwładności niż skrzydło solo. Osobiście nie mam tyle siły w rękach by zmusić paralotnie do robienia dokładnie tego co chcę. Nie miałem zamiaru zaczynać treningu siłowego, więc zdecydowałem się zaprojektować Dual'a tak by miał bardziej miekkie i co najwiażniejsze - bardzo czułe hamulce. Dual daje pilotowi więcej władzy podczas startu, lotu i lądowania - tak jak na skrzydle solo.

Podczas projektowania DUAL'a bardzo dużo energii poświęciliśmy w uzyskanie dobrej charakterstyki w fazie startu i lądowania. DUAL napełnia się w sposób płynny, który daje pilotowi czas na korekty i dostosowanie się do zmian w sile czy kierunku wiatru, czy też ukształtowaniu terenu. Nie wyrywa pilota z butów, nie przestrzeliwuje podczas startów w silniejszym wietrze, stabilizuje się nad głową. Piloci tandemowi uwielbiają tą cechę, ponieważ nie zawsze mogą latać w bezwietrznych warunkach.

Dane Techniczne

DUAL

TANDEM

 
Powierzchnia w rzucie 34,33
Powierzchnia w rozłożeniu 40,00
Waga (bez worka) 7,5 kg
Całkowita długość lin 450 m
Wysokość podwieszenia 9,39 m
Liczba lin głównych 3/4/3/2 A/B/C/D
Cele 52
Wydłużenie w rozłożeniu 5,3
Wydłużenie w rzucie 3,88
Cięciwa 3,46 m
Rozpiętość w rozłożeniu 15,56 m
Rozpiętość w rzucie 11,50 m
Masa startowa 120-240 kg
Prędkość trymowa 42 km/h
Prędkość maksymalna 52 km/h
Minimalne opadanie 1,0 m/s
Doskonałość 9,0
Certyfikat DGAC, LTF/EN-B

Cechy konstrukcyjne

ccb cord cut billow

CCB - Cord Cut Billow został opracowany w celu poprawy jakości górnej powierzchni, zmniejszenia siły oporu i poprawienia aerodynamicznych cech paralotni. CCB składa się zasadniczo z dodatkowych paneli tkaniny na górnym poszyciu, które dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu i położeniu zmniejszają efektu nadęcia (tzw. baloningu, ang. ballooning) krawędzi natarcia napełnionego skrzydła.

System ten znacząco redukuje na górnej powierzchni skrzydła biegnące wzdłuż żeber zmarszczki. Niedoskonałości górnej powierzchni nie dotyczą tylko jej, bowiem wpływają również bezpośrednio na żebra, przyczyniając się do odkształceń profilu i redukcję stabilności użebrowania skrzydła.

CCB przynosi ogólną poprawę osiągów i większą stabilność czaszy. Jest to znaczący krok naprzód w konstrukcjach paralotniowych.

Mimo, iż w konstrukcji DUAL'a nie użyto lekkich i delikatnych materiałów, skrzydło waży jedynie 7,5 kg.
plastic noseWzmocniona plastikowymi, elastycznymi rdzeniami krawędź natarcia w porównaniu do tradycyjnego mylarowego wzmocnienia, przyczynia się do zmniejszenia masy i wydłużenia żywotności paralotni. Każdy 2mm plastikowy rdzeń ma swoją własną kieszeń, tuż za szwem na górnej powierzchni, dając bardziej solidną konstrukcję, niż w przypadku wstawienia plastikowego rdzenia bezpośrednio do zewnętrznego szwu (przejście żebro-poszycie). Dodatkowo poprawia to napełnianie się skrzydła, a także penetrację wznoszącego sie powietrza.
elliptical cell openingsEliptyczne wloty powietrza dają lepsze rozłożenie napięcia dolnej powierzchni, co z kolei przyczynia się do płynnego napełniania się czaszy, a także progresywne ponowne napełnienie się czaszy po podwinięciu.
Długi trymmer w DUAL'u daje całkiem niezły zakres prędkości.

Materiały

BGD w swoich paralotniach stosuje wyłącznie najlepsze, najwyższej jakości materiały.

 

Górna powierzchnia: Porcher 9017-E38A soft 40g/m²
Dolna powierzchnia: Dominico N20 DMF 34g/m2
Struktura wewnętrzna: Dominico D30 DFM
Wzmocnienie natarcia: Plastikowe rdzenie 2,5mm i 2,0 mm
Taśmy nośne: 20 mm plecionka nylonowa
Bloczki: brak
Galeria górna: PPSL120 DSL70
Galeria środkowa: TSL 140,220,280
Liny nośne: TSL 280,380,500
Sterówki: DSL70